Саме так схотілось назвати лист-звернення, відкритий лист від Тетяни Невської, про цьогорічні роковини величайшої трагедії світу - ГОЛОДОМОР.
Отже читайте
Отже читайте
Переддень жалоби. 80 річниця голодомору-геноциду 1932-1933 років. ДніпроПЕТРОВСЬК. Вулиця КОСІОРА.
— Голодомор?! Да не было никакого голодомора!
— Да будьте вы прокляты со своим
голодомором!
— Голодомор?! Пусть его Ющенко
отмечает!
— Какой ещё голодомор?! Да это
всё вы, бандеровцы, придумали!
— Никто ничего про голодомор и не
знает. Только вы, бандеровцы, об этом говорите!
— Я родился в 33-м – никакого
голодомора не было!
— Голодомор?! Да когда это было?
История, кому сейчас это нужно?
Це лише частина почутого мною сьогодні. Враження
– немов знаходишся на полі бою. Ще й погляди. Або ж німе «Ні. Мені це не цікаво. Байдуже до вас, до ваших голодоморів і до своїх загиблих та виживши родичів». Байдуже. Якщо народу байдуже до самих себе і своїх нащадків, то що це? Натовп метеликів-одноденок?! Схоже на те. Тому й не по коліна вже, а по вуха у смітті. Тому й алкоголізм, наркоманія, змолодніла й неконтрольована злочинність. І, зауважте, людям до цього байдуже! Не звертають уваги, звикли. А наступне слово – «зникли»?!
– немов знаходишся на полі бою. Ще й погляди. Або ж німе «Ні. Мені це не цікаво. Байдуже до вас, до ваших голодоморів і до своїх загиблих та виживши родичів». Байдуже. Якщо народу байдуже до самих себе і своїх нащадків, то що це? Натовп метеликів-одноденок?! Схоже на те. Тому й не по коліна вже, а по вуха у смітті. Тому й алкоголізм, наркоманія, змолодніла й неконтрольована злочинність. І, зауважте, людям до цього байдуже! Не звертають уваги, звикли. А наступне слово – «зникли»?!
Якої тільки лайки не почуєш. І це або просто так, або до теми голодомору,
або мови. Навіть не про УПА чи Степана Бандеру. Про те, що голодомору не було,
говорили якраз старі (навіть не просто старші) люди. А байдужими виявились
молодші покоління.
«…Вже підроста четверте покоління,
Та чи згада про прадідів
своїх?!
Запалюй свічку нині, Україно!
Як спомин по загиблих і спогад
про живих…»
Взагалі-то хотілось написати про День пам’яті. Про те, яким він є для нас:
чорним чи світлим? Для кожного з нас. Чи він взагалі безколірний та химерний,
немов вранішній туман, про який швидко забувається і нащо взагалі звертати
увагу?!
Хотілось. Тепер ні. І це точно не туман, це щось інше, на кшталт полуди на
очах, але й на вухах, розумі й душі разом із тим. Вони, ці люди, просто не
бачили іншого, ніж те своє, звичне існування. Навіть не знають і не можуть
збагнути, що може бути інакше. Інша інформація і засади спілкування, справжні
моральні цінності і культура не десь на папері, а вживу серед людей. Показати
їм це – наша задача. Показати, хоча вони самі цього ще не хочуть. «Господи,
Боже наш, зміцни в нас любов до нашої нації, щоби могли ми в її інтересах і,
навіть, проти волі її рятувати її від Твоїх ворогів.»
На цьому загальному тлі було дуже приємно чути й інші відповіді, бачити
інші обличчя, очі, спілкуватись – бо розмови неодмінно зав’язувались самі
собою. І тут вже мова не була перепоною: хтось переходив на українську, хтось
залишався на російській, але те взагалі було поза увагою, то засіб, лише і тільки.
А люди говорили, що обов’язково запалять свічку, бо роблять так вже не перший
рік. Згадували події з власного дитинства, життя й переповідали спогади своїх
батьків чи бабусь. Хтось вже чув по радіо, а хтось взагалі ще не чув, але
дякував і казав, що неодмінно запалить свічку, бо то потрібне.
І так, потрібне! Потрібне, насамперед, нам, живим. Для наших сердець і для
того, щоб не перервався ланцюжок живої пам’яті людської. Доки ще є живі свідки
голодомору. Бо потім починати це ворушити стане запізно – безглуздо буде і
безрезультатно. Казали навіть, що не вміють читати українською, але якось
розберуться. Гірше, коли українською заперечували сам факт голодомору.
Так, в ці дні Україна в скорботі і жалобі вшановує жертв голодомору
1932-1933 років, геноциду проти українців. Але існує й інший, паралельний
вимір, де люди живуть своїм життям. Живуть не просто осторонь багатьох тем,
подій, свят, історії чи традицій – вони живуть поза межами всього цього і їх світ
ще не перетнувся зі світом інших, більш чи менш свідомих українців. Люди
мешкають поруч, але живуть різним.
Тоді мільйони було вбито. А скільки скалічено, понівечено, зруйновано
життів і долей? Скільки спустошено душ? Хіба можна підрахувати мільйони ненароджених
українців?! Тільки загнаних у могилу Петровським, Косіором, Постишевим, Чубарем
та їх посіпаками було за 10 мільйонів. Чверть тодішнього населення УРСР!
Щонайменше. І це на селі, в краю родючих чорноземів у відносно сприятливі для
врожаю роки.
«Голодомору не було!» Що ж, і краплина води камінь точить. А постійний її
вплив може змінити породу і ландшафт до невпізнання. Впливатимемо й ми.
Крапатимем водою і кидатимемо насіння в ґрунт. Інформація і власний позитивний
приклад. Зерна проростуть із променями сонця.
А тоді страшний врожай білих кісток збирали по полях і селах, на вулицях
міст. Опухлі тіла живих і мертвих часто було складно розрізнити.
«…Замовкли дзвони. Впала тиша.
І не луна дитячий сміх.
То 32-й йде по чорноземах:
Збира врожай з кісток й опухлих
тіл…»
Голод не тільки забирав життя. Він назавжди змінював душі тих, хто вижив. Голод
змінив свідомість населення навіть на кілька поколінь вперед.
Зараз доступно багато інформації, актів і свідчень. Когось вражають фото.
Когось цифри. Комусь западають у серце слова, про поділений останній окраєць
хліба з полину, що врятував життя. Або слова бабусі, що пережила голодомори,
війну й німецький концтабір. Коли в старенької запитали, де їй було найтяжче,
очікуючи, що та скаже про концтабір, бабуся відповіла зі сльозами на очах: «Ні,
в Освенцимі по неділях маргарин давали». Когось найглибше чіпляють дитячі
нігтики в холодці. А мені глибоко запав спогад про те, як мусили викопувати
зерно з мишачих нірок і тим харчуватися.
Не людська політика. І не людський фактор.
Політика нелюдів і антилюдська ідеологія.
В містах у кілька ярусів складали тіла на вокзалах, а нових людей на
тротуарах все прибувало. По селах не ставало кому звозити людей до ями. А в
33-ім не стало кому сіяти в країні хліборобів.
Про це говорив і кричав весь світ, та заперечував Радянський Союз. 80
років, а що змінилось? Прізвища?! Свідомість?!
І ось тут я, нарешті, ставлю три крапки. А запитання над ними нехай кожен
розставить сам . . .
Тетяна,
Лист
із поля нашого бою
Немає коментарів:
Дописати коментар